Funputer

تفاوت SBC با SOM چیست؟

در مطلب کامپیوتر تک بورد (SBC) چیست توضیح دادیم که SBC ها کامپیوترهای تک بوردی با سایز کوچک و امکانات نسبتا کامل هستند. SBC‌ها که ما آن‌ها را فانپیوتر می‌نامیم موضوع اصلی این وب‌سایت هستند اما ممکن است شما با بوردهای تحت عنوان SOM یا COM ‌هم برخورد کنید ومایل باشید تفاوت آن‌ها را با SBC ها بدانید.

SOM چیست؟

SOM مخفف System On Module است و بوردی را نشان می‌دهد که شامل بخش‌های اصلی یک SBC است اما فاقد IO ها جانبی است. این ویژگی SOM ها به ما این قابلیت را می‌دهد که بخش‌های جانبی را به دلخواه و موردنیاز خود طراحی کرده و برای بخش مرکزی اصلی از این ماجول‌های آماده استفاده کنیم. منظور ما از بخش‌ اصلی مرکزی، معمولا شامل پردازشگر، حافظه‌های RAM‌ و Flash و بخش تغذیه و در مواردی PHY های شبکه و USB است.

SOM

از معروف‌ترین SOM ها  می‌توان Compute Module‌ محصول بنیاد رزبری‌پای را نام برد که در واقع هسته‌ی رزبری‌پای ۳ را در یک بسته با سایز SODIMM جا می‌دهد. در شکل زیر تصویر Compute Module 3 (CM3) را در کنار بورد حامل آن می‌بینید. در عمل این ماجول‌ها بدون بورد واسط بدون استفاده هستند.

Compute Module‌ رزبری پای و بورد توسعه آن

در تصویر زیر یک نمونه کاربری CM3 را به همراه نمایشگرهای NEC برای کاربرد تابلوهای تبلیغاتی (Signage) مشاهده می‌کنید.

Compute Module in NEC Signage

در بخش فانپیوترها می‌توانید مشخصات فنی کامل CM3 را مشاهده کنید.

همانگونه که تصاویر فوق نشان می‌دهد SOM ها سایزهای مختلف و انواع مختلفی از اتصالات دارند، از SOMهایی با ساختار SDRAM که در اسلات جا می‌خورند تا SOMهایی که روی بورد مادر لحیم می‌شوند یا با کانکتورهای مختلف دیگری جا زده می‌شوند.

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید