Funputer
Raspberry Pi OS

تغییرنام Raspbian به Raspberry Pi OS و معرفی نسخه بتا ۶۴ بیتی

بنیاد رزبری‌پای نام سیستم عامل خود را به Raspberry Pi OS تغییر داده است. نسخه‌ی ۶۴ بیتی که مدتها منتظر آن بودیم معرفی شده است اما همچنان نسخه‌ی بتا بوده در حال توسعه است.

تغییر نام به Raspberry Pi OS

بنیاد رزبری‌پای دلیل تغییر نام از Raspbian به Raspberry Pi OS را صرفا سادگی نام‌گذاری اعلام کرده است. بنابراین از امروز اگر به بخش دانلود وبسایت رزبری‌پای برای گرفتن آخرین نسخه‌ی سیستم عامل مراجعه کنید به جای Raspbian نام Raspberry Pi OS‌ را خواهید دید.

در ویدئوی زیر مروری بر تغییرات آخرین نسخه‌ی Raspberry Pi OS معرفی شده در May 2020 شده است.

 

نسخه‌ی 64بیتی بتا

با معرفی رزبری‌پای‌های 3 و 4، وجود سیستم عامل 64بیتی که قادر باشد از تمام توان پردازشگر 64 بیتی و حافظه‌ی 8Gb استفاده کند بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود. قبلا در مطلبی در مورد گزینه‌های موجود صحبت کردیم: نسخه‌های 64 بیتی ارائه شده توسط Ubuntu و همچنین Gentoo. اکنون نوبت به بنیاد رزبری‌پای رسیده است که نسخه‌ی بتا و درحال تست 64بیتی خود را معرفی کند. این نسخه فعلا در اینجا معرفی شده است. با وجود ضعف‌هایی که این نسخه‌ی تست دارد اما طبق اعلام بنیاد رزبری‌پای، طی چندماه آینده توسعه‌ی این نسخه ادامه خواهد داشت و نسخه‌ی نهایی 64بیتی بالاخره ارائه خواهد شد.

اگر می‌خواهید این نسخه را روی رزبری‌پای 3 و یا 4 خود تست کنید می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید