Funputer

بررسی پردازشگر رزبری‌پای 4 و سایر تراشه‌های آن

روز گذشته رزبری‌پای 4 به صورت غیرمنتظره‌ای عرضه شد. در این مطلب مروری بر تراشه‌های به کار رفته در رزبری‌پای 4 مخصوصا پردازشگر مرکزی آن یعنی BCM2711 خواهیم داشت.

پردازشگر رزبری‌پای 4

برای رزبری‌پای4 پردازشگر BCM2711 از Broadcom به عنوان پردازشگر اصلی معرفی شده‌است. این تراشه با تکنولوژی 28 نانومتری طراحی شده است در حالیکه تراشه‌ی رزبری‌پای 3B+ به نام BCM2837B0 با تکنولوژی 40‌ نانومتری بود. این بهبود تکنولوژی ساخت به پردازشگر رزبری‌پای 4 این اجازه را داده‌است که به‌جای Cortex-A53 در مدل قبلی از هسته‌های قوی‌تر Cortex-A72 که دستورات بیشتری را در یک کلاک اجرا می‌کنند استفاده شود.

تقویت پردازشگر باعث شده است که در بنچ‌مارک‌ها شاهد بهبود عملکرد دو تا چهار برابر پردازشگر نسبت به نسل قبلی باشیم. برای مشاهده‌ی کامل بنچمارک‌ها مطالعه‌ی این مطلب از بنیاد رزبری‌پای را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پردازشگر رزبری‌پای 4

در طراحی جدید پردازشگر رزبری‌پای 4 حافظه‌ی از نوع LPDDR4 را پشتیبانی می‌کند که سه برابر پهنای بیشتری از نسخه‌ی قبل دارد. مسیرهای نمایشگر و بخش GPU نیز به روزرسانی شده‌است به نحوی که از خروجی تصویر 4K60p و یا در حالت دو خروجی از 6K30p پشتیبانی می‌شود. یک مزیت عمده‌ی این پردازشگر داشتن PCIe Gen2 است. این درگاه سرعت بالاست که به رزبی‌پای ۴ امکان داشتن پورت‌های USB3 را داده است.

در تصویر زیر پردازشگرهای رزبری‌پای ۳ و ۴ مقایسه شده‌اند.

مقایسه‌ی پردازشگرهاواسط اترنت

از دیگر مزایای پردازشگر رزبری‌پای 4 داشتن بخش اترنت است و برخلاف نسخه‌های قبلی از تراشه‌ی تبدیل USB به LAN استفاده نشده‌است. داشتن اترنت به‌صورت ذاتی این امکان را داده است که پورت شبکه‌ای با پشتیبانی خودکار از سرعت‌های 10MBps تا 1000MBps را داشته باشیم. برای ترانسیور از تراشه‌ی Broadcom BCM54213 استفاده شده است که مشخصات آن از این لینک قابل دسترسی است.

داشتن پورت گیگ برای کاربردهایی همچون Media Server یا تبدیل Wifi‌ به LAN و یا کابردهای کنترل صنعتی با Throughput‌ بالا بسیار مفید خواهد بود.

تراشه Broadcom BCM54213

حافظه‌ی RAM

در رزبری‌پای 4 برخلاف نسخه‌های 2 و 3 حافظه‌ی RAM در کنار پردازشگر است و پشت برد نیست. این حافظه همانطور که گفته شد از نوع LPDDR4 است و نسخه‌های 1 و 2 و 4 گیگابایتی برای آن ارائه می‌شود. همچنین طبق این مطب احتمالا نسخه‌ی 8GB نیز وجود دارد که برای سال 2020 عرضه خواهد شد. نوع تراشه رم Micron است که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

تراشه رم رزبری‌پای 4

بالا رفتن مقدار و سرعت رم در کنار پردازشگر قوی‌تر از جمله دلایل اصلی است که بنیادرزبری‌پای این نسخه را به عنوان کامپیوتر دسکتاپ معرفی می‌کند و یک کیت به همراه رزبری‌پای نسخه 4GB / موس و کیبورد/ تغذیه USB-C/ کیس رسمی/کابل HDMI به MicroHDMI / میکرو SD با NOOBS و راهنمای رسمی راه‌اندازی به قیمت حدودا 120 دلار را عرضه کرده‌است (مثلا اینجا).

نسخه دسکتاپ رزبری‌پای4

تراشه کنترلر USB

در RPi4 بالاخره شاهد حضور دو پورت USB3 در کنار دو پورت USB2 هستیم. این پورت‌ها با استفاده از تراشه‌ی VL805 ارائه شده‌اند که همانطور که گفتیم به لطف وجود پورت PCIe2.0 در پردازشگر جدید است. این تراشه یک هاب PCIe به چهار پورت USB است که از سرعت 5Gbps تا 1.5Mbps را پشتیبانی می‌کند. اطلاعات بیشتر در مورد این تراشه را در اینجا می‌توانید پیدا کنید.

کنترلر USB

 

(منبع اصلی)

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید