Funputer
دوربین کیفیت بالا برای رزبری‌پای

معرفی دوربین کیفیت بالا برای رزبری‌پای با قابلیت نصب لنز

پس از دوربین‌های نسخه 1 و 2، بنیاد رزبری‌پای دوربین بهتری با نام دوربین کیفیت بالا (High Quality Camera) برای رزبری‌پای را معرفی کرده است. این دوربین 50 دلاری قابلیت نصب لنز با مونت‌های C‌ و CS را نیز دارد.

مشخصات دوربین کیفیت بالا برای رزبری‌پای

دوربین HQ از سنسور Sony IMX477 استفاده می‌کند که یک سنسور 12 مگاپیکسلی از نوع 1/2.3 اینچی با سایز پیکسل 1.55×1.55 میکرومتر است. سایز پیکسل نسبت به سنسور دوربین نسخه‌2، دو برابر شده است. سنسور به کار رفته دوربین کیفیت بالا  را تقریبا می‌توان معادل دوربین گوشی هوشمند HTC10 یا Samsung Galaxy S8 دانست. قطعات به کار رفته در این دوربین در شکل زیر نشان داده شده است.

ماجولهای دوربین نسخه 1 و 2 که در سالهای 2013 و 2016 معرفی شدند به ترتیب 5 و 8 مگاپیکسلی بودند.

قیمت دوربین HQ

دوربین بدون لنز با رینگ و کابل فلت به قیمت 50 دلار ارائه می‌شود. قیمت لنز 6mm و 16mm نیز به ترتیب 25 دلار و 50 دلار است. در تصویر زیر دوربین کیفیت بالا برای رزبری‌پای را بهمراه دو لنز ارائه شده برای آن مشاهده می‌کنید (یک نمونه سایت فروش).

لنزهای دوربین HQالبته با تبدیل‌های مانت می‌توان لنزهای بسیار پیشرفته را نیز به این سنسور اصطلاحا خوراند، مانند شکل زیر!

 

در ویدئوی زیر نحوه‌ی راه‌اندازی این دوربین نمایشه داده شده است.

 

مشخصات و مستندات راه‌اندازی دوربین HQ را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

کاربردهای دوربین HQ

بهترین مرجع و راهنما برای کار با دوربین HQ کتابچه‌ی راهنمای رسمی کار با آن است که نسخه‌ی PDF آن را می‌توانید به رایگان از اینجا دانلود کنید. علاوه بر جزئیات راه‌اندازی اولیه دوربین و نصب لنزها و نرم‌افزار مورد نیاز، پروژه‌های جالبی همچون تایم‌لپس، استاپ موشن و کنترل دوربین با پایتون را در این راهنما خواهید یافت.

آیا این دوربین می‌تواند بهمراه رزبری‌پای به عنوان یک دوربین حرفه‌ای با لنز قابل تعویض برای شما کار کند؟ پاسخ این است که در عمل خیر. شما یک ماجول مجزا دارید که با یک کابل فلت 20 سانتی متری به یک رزبری‌پای متصل می‌شود و نیازمند سه پایه برای نصب است. رزبری‌پای نیز برای کارکرد نیازمند منبع تغذیه و مانیتور و موس کیبورد است یا در صورت استفاده‌ی Headless نیازمند یک لپتاپ و یک روش ارتباطی است. تمام این تجهیزات در یک محیط کنترل شده مانند یک آزمایشگاه و برای کاربردهای آموزشی مثلا پردازش تصویر یا تهیه‌ی ولاگ می‌تواند آموزنده و کاربردی باشد اما استفاده‌ی عملی از آن خارج از محیط کنترل شده آزمایشگاهی واقعا دشوار است!

منبع

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید