Funputer
رزبری‌پای4 با 8GB رم

رزبری‌پای4 با 8GB رم و قیمت ۷۵ دلار معرفی شد

بعد از گذشت حدود یک سال از معرفی رزبری‌پای ۴ توسط بنیاد رزبری‌پای، این بنیاد رزبری‌پای4 با 8GB رم را معرفی کرد.

معرفی رزبری‌پای4 با 8GB رم

پس از فروش حدود سه ملیون نسخه از رزبری‌پای۴ در یکسالی که از معرفی آن می‌گذرد، بنیاد رزبری‌پای، رزبری‌پای4 با 8GB رم را بالاخره معرفی کرد. انتظار معرفی این نسخه از آنجایی وجود داشت که حتی در راهنمای کاربری رزبری‌پای وجود این نسخه ذکر شده بود. اما بدلیل اینکه تراشه رم 8GB منطبق با نسخه 4 هنوز وجود نداشت این نسخه ارائه نگردیده بود تا اینکه در سال 2020 شرکت Micron تراشه‌ی 8GB LPDDR4 را تولید کرد و بالاخره رزبری‌پای4 با 8GB رم ارائه شد.

تراشه رم برای رزبری‌پای ۴

قیمت نسخه‌های مختلف رزبری‌پای ۴

همانطور که می‌دانیم پس از مدتی از ارائه‌ی رزبری‌پای۴، قیمت نسخه‌ی 2GB از 45 دلار به 35 دلار کاهش داده شد و عملا نسخه‌ی 1GB از تولید خارج شد. نسخه‌ی 4GB با قیمت 55 دلار ارائه می‌شود و نسخه‌ی جدید رزبری‌پای4 با 8GB رم با قیمت 75 دلار ارائه شده است.

رزبری‌پای ۴ با 8Gb رم

بدلیل تغییرات در توان مصرفی، بخش منبع تغذیه‌ی رزبری‌پای۴ نیز تغییرات کوچکی داشته است. به جز آن شکل و فورم فکتور نسخه‌ی 8GB کاملا مشابه نسخه‌های قدیمی است. لازم به ذکر است که تراشه‌ی رزبری‌پای۴ تا 16GB رم را پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر روزی نسخه‌ی با 16GB رم معرفی شد نباید تعجب کنیم!

همچنان سیستم عامل ۳۲ بیتی؟

می‌دانیم که سیستم عامل‌های ۳۲ بیتی تنها قادر به پشتیبانی از 3GB حافظه هستند، پس آیا 8GB حافظه در رزبری‌پای4 کابردی خواهد بود؟ پاسخ این است که هر پروسه در سیستم عامل قادر به تخصیص حداکثر 3GB حافظه رم است. بنابراین مثلا دو تب مرورگر کرومیوم (که می‌دانیم هرکدام پروسه جداگانه خود را دارند) می‌توانند هرکدام 3GB رم داشته باشند و در مجموع 6GB رم مصرف کنند! بنابراین بله، 8GB و 16GB و بیشتر هم کاربردی خواهند بود. اما نسخه‌ی 64 بیتی سیستم عامل نیز برای رزبری‌پای4 وجود دارد که در مطلبی دیگر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

منبع خبر

 

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید