Funputer
ماجول CM4

ماجول CM4 مبتنی بر رزبری‌پای۴ در ۳۲ نسخه با قیمت پایه ۲۵ دلار عرضه شد

در حالی که انتظار می‌رفت نسخه SOM از Raspberry Pi 4 در سال ۲۰۲۱ معرفی شود، این محصول جدید که آن را Compute Module 4 یا CM4 می‌نامیم امروز ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰ معرفی شد. CM4 در نسخه‌های متعددی با قابلیت انتخاب بخش وایرلس و حافظه eMMC از قیمت پایه ۲۵ دلار عرضه شده است.

ماجول CM4 در شکل جدید

برخلاف نسخه‌های قبلی Compute Moduleها که با فورم فاکتور SODIMM معرفی می‌شدند، در نسخه جدید با شکل متفاوتی موجه هستیم. این فورم فاکتور فشرده‌تر بوده و دارای دو کانکتور ۱۰۰ پین فشرده در زیر بورد است. در شکل زیر تصاویر رو و زیر این نسخه جدید را می‌بینید.

در تصویر فوق بخش زیر بورد را مشاهده می‌کنید که دو کانکتور فشرده ۱۰۰ پین برای اتصال به بورد مادر استفاده شده است. تغذیه +5V است و پینهای پرسرعت و کم سرعت هرکدام به یک کانکتور ۱۰۰ پین متصل شده‌اند.

بخش‌های جدید

در تصویر زیر اجزا مختلف ماجول CM4 را مشاهده می‌کند. اضافه شدن فای اترنت گیگ با قابلیت IEEE1855 این ماجول را برای کاربردهای صنعتی بسیار جذاب می‌کند. همچنین بخش وایرلس Wifi+Bluetooth نیز برای اولین با در کامپیوت ماجولها دیده می‌شود.

اجزا مختلف ماجول

مشخصات کلی

مشخصات کلی ماجول در جدول زیر گردآوری شده است.

Name Compute Module 4
CPU Broadcom BCM2711 quad-core Cortex-A72 processor @ 1.5 GHz
GPU Broadcom VideoCore V GPU
Memory (SDRAM) 1, 2, 4, or 8GB LPDDR4-3200 SDRAM
Price $25 up to 90$
Onboard Storage CM4: 4, 8, 16, or 32GB eMMC flash up to 100MB/s; CM4Lite: No storage device on module
Onboard Network Gigabit Ethernet PHY with IEEE 1588 support and Optional 2.4GHz and Optional 5GHz IEEE 802.11b/g/n/ac wireless LAN and Bluetooth 5.0
Video Input (Camera) 2× MIPI camera interface (CSI)
Video Outputs Dual HDMI interfaces, at resolutions up to 4K, 2× MIPI display interface (DSI) for raw LCD panels
Audio inputs I2S
Audio outputs HDMI, I²S
High Speed IO
USB – 1x USB 2.0 host, PCIe – 1x Single-lane PCI Express 2.0 interface, Gen 2 (5Gbps), Ethernet – Gigabit Ethernet
Low-level peripherals 28x user GPIO (3.3v or 1.8v) also configurable as 6x UART, 6x I2C, 5x SPI, SDIO, 1x DPI (Parallel RGB Display), 1x PCM, 2x PWM, 3x GPCLK outputs
Power source 5VDC
Size 55 x 40 x 4.7mm with 4x M2.5 mounting holes
Supported OS Raspberry Pi OS (Debian-based Linux), Ubuntu MATE, Windows 10 IoT Core, RISC OS, KODI

 

قیمت ماجول CM4

با توجه به انتخابهایی که برای میزان حافظه‌ی eMMC، حافظه RAM و همچنین بودن یا نبودن بخش وایرلس روی ماجول وجود دارد، ۳۲ قیمت متفاوت از ۲۵ دلار تا ۹۰ دلار برای این ماجول عرضه شده است.

قیمت نسخه های مختلف

بورد راه‌انداز

همچون نسخه‌های قبلی یک بورد راه‌انداز نیز برای ماجول CM4 ارائه شده است. این بورد که IO Board نامیده شده است ۳۵ دلار قیمت دارد.

بورد حامل ماجول CM4

منبع

 

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید