Funputer
Rock Pi4

مشخصات Rock Pi4 منطبق با رزبری‌پای، امکانات بیشتر و شروع قیمت ۳۹ دلار

بالاخره Pi4‌ منتشر شد! البته نه از نوع رزبری‌پای بلکه Rock Pi4. این فانپیوتر محصول استارت‌آپ چینی Radxa است. Rock Pi4 با پردازنده‌ی 6 هسته‌ای و امکانات جانبی خیلی خوب واقعا شایستگی این را دارد که آن را نسخه‌ی ۴ رزبری‌‌پای بدانیم.

تشابه و تفاوت‌های Rock Pi4 با رزبری‌پای

در نگاه اول با مشاهده‌ی تصویر زیر شاید تفاوت Rock Pi4 را با رزبری‌پای متوجه نشویم. اما با کمی دقت خواهیم دید که در این بورد دو عدد از USB ها نسخه‌ی ۳ هستند. همچنین پورت تغذیه‌ی آن از نوع Type C است.

Rock Pi4 top

ولیکن تفاوت اصلی با چرخاندن بورد مشخص می‌شود. پردازنده‌ی اصلی که چیپ معروف Rockchip RK3399 است در زیر بورد قرار دارد. این تراشه‌ی با معماری big.LITTLE است که خوشه‌ی big دارای دو هسته‌ی Cortex A72 با حداکثر فرکانس کاری 2GHz و خوشه‌ی LITTLE داری چهار هسته‌ی Cortex-A53 با حداکثرفرکانس کاری 1.5GHz است.

Rock Pi4 پشت

GPU این تراشه Mali-T860 GPU است که Rock Pi4 را قادر ساخته‌است خروجی HDMI‌ نسخه‌ی 2.0a با پشتیبانی از 4K تا نرخ 60Hz‌ داشته باشد!

اما جالبترین مشخصه در پشت برد، پورت M.2 است. این پورت ما را قادر می‌سازد حافظه‌های NVMe SSD تا حداکثر 2TB را به این بورد متصل کنیم. علاوه بر آن در کنار این سوکت می‌توانیم سوکت ماجول eMMC را نیز ببینیم. البته باید این نکته را درنظر داشت که برای استفاده از حافظه‌ی M.2 باید مطابق شکل زیر از یک کابل فلت و کارت تبدیل استفاده کرد:

نحوه استفاده از M.2 شکل ۱

نحوه استفاده از M.2 شکل ۲

از مزایای RK3399 پشتیبانی لینوکس قوی برای این تراشه است. همچنین با توجه به تشابهات مکانیکی زیاد این بورد با رزبری‌‌پای، خیلی از قطعات جانبی رزبری‌پای همچون LCD و Camera و HAT های آن با Rock Pi4 منطبق هستند.

این بورد به صورت Native‌ دارای پورت اترنت GbE است و در سه مدل با رم‌های 1GB‌ و 2GB‌ و 4GB ارائه می‌شود. قیمت این سه مدل به ترتیب ۳۹، ۴۹ و ۶۵ دلار است. همچنین مدل B از این بورد نیز دارای Wifi5‌و Bluetooth5 و PoE Support است که آنهم مشابه مدل A با سه مدل رم ارائه می‌شود و قیمت آن ۴۹ و ۵۹ و ۷۵ دلار است.

مشخصات فنی Rock Pi4

در ادامه در جدول زیر مشخصات فنی این بورد لیست شده است.

Name Radxa Rock Pi 4
CPU Rockchip RK3399 (2x Cortex-A72 at up to 2.0GHz, 4x Cortex-A53 @ up to 1.5GHz
GPU Mali-T860 MP4 GPU
Memory (SDRAM) 1GB, 2GB, or 4GB LPDDR4 RAM (dual-channel)
Price starts from 39$
Onboard Storage eMMC socket for 8GB to 128GB (bootable) ; micro SD card slot; M.2 socket with support for up to 2TB NVMe SSD
Onboard Network Gigabit Ethernet port; PoE support on Model B only (requires RPi PoE HAT)
Video Input (Camera) MIPI-CSI (2-lane) via FPC for up to 8MP camera
Video Outputs HDMI 2.0a port (with audio) for up to 4K at 60Hz; MIPI-DSI (2-lane) via FPC; dual display mirror or extend with HDMI
Audio inputs Onboard mic
Audio outputs HDMI output; 3.5mm audio I/O jack (24-bit/96KHz)
USBports 2x USB 3.0 host ports; 2x USB 2.0 host ports; USB 3.0 Type-C OTG with power support and HW switch for host/device
Low-level peripherals 40-pin GPIO header, RTC with optional battery connector
Power source 5.5-20V input, USB Type-C PD 2.0, 9V/2A, 12V/2A, 15V/2A, 20V/2A
Size 85 x 54 mm
Supported OS Linux; Android 9.0

 

شکل زیر نیز مکان امکانات مختلف را روی بورد نشان می‌دهد.

اجزا مختلف بورد Rock Pi4

ویکی این بورد: https://wiki.radxa.com/Rockpi4

فروشگاه این بورد: https://shop.allnet.de/search?sSearch=rockpi

 

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

1 دیدگاه

دنبال کنید