Funputer
SBCهای سال 2018

کاتالوگ SBCهای سال 2018 و مروری بر ویژگی‌های آن ها

وبسایت LinuxGizmos.com لیست SBCهای خود را با پایان سال 2018 به روزرسانی کرده است. در حال حاضر در این لیست 122 عدد SBC قرار دارد. در این مطلب ضمن معرفی این لیست، مروری کلی بر مشخصات فانپیوترها یا SBCهای سال 2018 خواهیم داشت.

لیست SBCهای سال 2018

برای مشاهده‌ی لیست SBCهای سال 2018 می‌توانید به این پیوند مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از اینجا فایل Excel و اینجا فایل PDF لیست کامل را دریافت کنید. معیار انتخاب بردها برای تهیه‌ی این لیست، قیمت زیر 200 دلار و همچنین وجود پشتیبانی متن باز از برد (لینوکس یا آندروید) بوده است. در این لیست SBCهای سال 2018 مواردی که در 6 ماه اخیر معرفی شده‌اند با برچسب New مشخص شده است.

در ادامه مروری کلی بر این لیست و نکات قابل برداشت از آن خواهیم داشت.

رزبری پای بدون رقیب

با مروری بر SBCهای سال 2018 می‌توانیم بگوییم که رزبری‌پای همچنان بدون رقیب است. با آنکه بردهای زیادی معرفی شده اند اما همچنان یک ضعف عمده در این SBC ها بالاخص نمونه‌های ارزان‌قیمت آن وجود دارد و آن نداشتن مستندات و راهنماهای کافی است. بردهای ارزان قیمت یا اصولا مستنداتی ندارند یا اینکه مستندات آن به زبان چینی بوده و کاربردی نیست.

طبق اعلام بنیادرزبری‌پای سری بردهای مدل 3B+ و 3A+ آخرین بردهای با SOC فعلی هستند و رزبری‌پای بعد با یک SOC کاملا جدید معرفی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود برد جدید سال 2020 معرفی شود و در نتیجه در سال 2019 ما شاهد معرفی برد رزبری‌پای جدید نخواهیم بود.

مقایسه دو مدل A+ و B+

با اینحال با رشد بوردهای مبتنی بر RK3399 مانند NanoPi-M4 و Rockpi4 شاید در سال 2019 شاهد رقبایی برای رزبری‌پای باشیم.

ROCK Pi 4

ظهور بوردهای تخصصی

در سال 2018 شاهد بودیم که شرکت‌های مختلف به جای رقابت با رزبری‌پای، به معرفی بوردهای تخصصی برای کاربردهای مشخص پرداختند. برای نمونه می‌توانیم برد Banana Pi BPI-R2 را نام ببریم که به عنوان روتر معرفی شد یا سری بردهای HummingBoard که با قابلیت های صنعتی و پورت CAN معرفی شدند.

HummingBoard CBi

 

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید