Funputer
سوپرکامپیوتر براساس رزبری‌پای

ساخت سوپرکامپیوتر براساس رزبری‌پای با 3000 هسته در آزمایشگاه LANL

آیا می‌توان سوپرکامپیوتر براساس رزبری‌پای ساخت؟ بله و ساخته شده است! در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس LANL از فانپیوتر ررزبری‌پای برای ساخت یک سوپرکامپیوتر تحقیقاتی استفاده شده است. از این سوپرکامپیوتر برای رایانش خوشه‌ای (Cluster-Computing) استفاده می‌شود. در حال حاضر از 750 رزبری‌پای 3 استفاده شده‌است بنابراین 3000 هسته دارد که در سال آینده قرار است به 40 هزار هسته برسد!

چرا ساخت سوپرکامپیوتر براساس رزبری‌پای ؟

سوپرکامپیوترها ابزارهایی گرانقیمت هستند که معمولا به صورت 24/7 مشغول به کار برای حل مسائل سنگین پردازشی هستند. برای اینکه بخواهیم کارهای تحقیق و توسعه انجام دهیم، اشغال وقت این سوپرکامپیوترها کار منظقی نیست و اینجاست که فانپیوتر ارزان و کم مصرف رزبری‌پای به کمک ما می‌آید.

شرکت BitScope ابزارهایی به نام BitScope Blade ساخته است که تا چهار عدد رزبری را پشتیبانی می‌کند.

سوپرکامپیوتر براساس رزبری‌پای Blade ها

با این ابزار می‌توان رزبری‌ها را به صورت Rack روی هم سوار کرده و مانند شکل زیر تا 60 نود را در یک رک استاندارد جا داد.

سوپرکامپیوتر براساس رزبری‌پای

در طراحی شرکت BitScope رزبری‌پای‌ها به نحوی جاسازی شده اند که به خوبی خنک شوند و منبع تغذیه‌ی افزونه داشته باشند. همچنین با استفاه از روش netboot از طریق شبکه راه‌اندازی می‌شوند.

با کمک گرفتن از خانواده رزبری‌پای آزمایگشاه LANL موفق به ساخت سوپرکامپیوتر براساس رزبری‌پای شده است. سوپرکامپیوتری که براحتی می‌توان تعداد نودهای آن را کم و زیاد کرد. از طریق شبکه آن را بوت کرد و برای کاربردهای تحقیق و توسعه از آن استفاده کرد.

توضیحات آزمایشگاه LANL در این زمینه را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید و همچین مطلب مشروح بنیاد رزبری‌پای در این زمینه را اینجا ببینید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید