Funputer

خانواده رزبری پای Raspberry Pi (به‌روزرسانی بهمن ۹۹)

مجموعه‌ی بردهای خانواده رزبری پای شامل فانپیوترهایی است که توسط بنیاد رزبری پای از سال ۲۰۱۲ در انگلستان توسعه داده شده است. این خانواده با هدف آموزش علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی برای مدارس و کشورهای در حال توسعه معرفی گردید اما کاربردهای گسترده‌ای در خارج از بازار هدف خود پیدا کرده و توسط بسیاری از علاقه‌مندان الکترونیک و حتی در صنایع نیز به کار گرفته شد.
اولین رزبری پای در فوریه 2012 معرفی گردید و طی 9 سال گذشته چهار نسل 1 و 2 و 3 و 4 از خانواده رزبری پای با فرم فکتورهای مختلف معرفی شده است. نسل اول دارای یک پردانده‌ی 32 بیتی ARM 700MHz تک هسته با 256MB RAM‌ بود و آخرین نسل دارای یک پردازنده‌ی 64 بیتی ARM 1.5GHz چهار هسته‌ای با 2GB RAM تا 8GB RAM است.

تصویر گروهی تمام خانواده رزبری پای

در شکل زیر تصاویری از تمام نسخه‌ی های معرفی شده‌ تا سال 2019 را مشاهده می‌کنید (با کلیک بر روی تصویر می‌توانید آن را با سایز بزرگ ببینید).

 

تکامل خانواده رزبری پای

همانگونه که در شکل فوق می‌بینید فرم فکتورهای متفاوتی طی سال‌های گذشته برای این خانواده از فانپیوترها ارائه شده‌است. پرکاربردترین آن‌ها نسل‌های ۳ و ۴ با فرم فاکتور B است که برای آشنایی با آن‌ها و سایر کامپیوترهای تک برد می‌توانید به بخش فانپیوترها در وبسایت مراجعه کنید.

GPIO های بردهای خانواده رزبری پای

از نسخه‌ی 2 به بعد تمام بردهای خانواده رزبری پای دارای یک پورت 40 پین 2×20 به عنوان GPIO هستند. ترتیب پین‌های این پورت در شکل زیر نشان داده شده است. در این شکل نحوه‌ی نام‌گذاری براساس تراشه‌ی BCM و همچنین کتابخانه‌ی معروف WiringPi با رنگ‌های مختلف مشخص شده است.

GPIOهای خانواده رزبری پای

 

pinout رزبری‌پای GPIO

برای مشاهده‌ی pinout تعاملی رزبری‌پای می‌توانید به وبسایت pinout.xyz مراجعه کنید.

پایه‌های آخرین عضو خانواده‌ی رزبری‌پای یعنی رزبری‌پای پیکو را نیز می‌توانید در ادامه ببینید. رزبری‌پای ۴ دلاری پیکو برخلاف سایر اعضا خانواده مبتنی بر یک تراشه‌ی میکروکنترلری و بسیار کم مصرف، کوچک و با توان پردازشی کمتر است. در مطلب معرفی رزبری‌پای پیکو با این عضو جدید آشنا می‌شوید.

رزبری‌پای پیکو pinout

کاربردصنعتی رزبری‌پای

در این مطلب در فانپیوتر توضیح دادیم که با توجه به امکانات، قیمت مناسب و منابع آموزشی و پشتیبانی گسترده، خانواده رزبری پای در صنعت بسیار محبوب شده است. طبق اعلام بنیاد رزبری‌پای از بیش از 35 میلیون رزبری‌پای فروخته شده بیشتر از 44درصد آن در صنعت استفاده می‌شود و امروزه انواع کنترلرها و IoT Gatewayها با رزبری‌پای ساخته شده و به عنوان محصول صنعتی فروحته می‌شود. در همین راستا بنیاد رزبری‌پای صفحه‌ای به عنوان for Industry در وبسایت خود صرفا به این موضوع اختصاص داده است.

کاربردصنعتی رزبری‌پای کاربردصنعتی رزبری‌پای محصول کنترون

در حال حاضر مشخصات بردهای زیر از خانواده رزبری پای در فانپیوتر گردآوری شده است.

در پروژه‌ی آتاری و سگا با رزبری پای می‌توانید نحوه‌ی راه‌اندازی اولیه‌ی برد Raspberry Pi 3 را آموخته و اولین پروژه‌ی سرگرم کننده‌ی خود را با رزبری پای انجام دهید.

در پروژه IoT با رزبری پای: ذخیره و تحلیل دما و رطوبت در فضای ابری ThingSpeak نیز می‌توانید روش راه‌اندازی Raspbian Lite روی رزبری‌پای را آموخته و با یک برنامه‌ی پایتون با سنسور رطوبت و دمای AM2301 ارتباط برقرار کنید.

در پروژه‌ی ساخت ابزار قابل حمل تست نفوذ و هک با رزبری‌پای نیز یک ابزار Pentest با رزبری‌پای می‌سازیم.

همچنین در این مطلب می‌توانید برخی کاربردهای صنعتی رزبری‌پای در PLC‌های صنعتی را مشاهده کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید