Funputer
پخش کننده مولتی مدیا با رزبری‌پای ۳

پخش کننده مولتی مدیا با رزبری پای

آیا هرگز برای تماشای فیلم‌ها و فایل‌های ویدئویی با فرمت‌های مختلف از طریق تلوزیون به مشکل خورده‌اید؟ نشان دادن زیرنویس‌ها مخصوصا زیرنویس‌های فارسی با فرمت مناسب چطور؟ در این پروژه یک پخش کننده مولتی مدیا با کمک رزبری‌پای و نرم‌افزار متن باز مدیاسنتر LibreELEC می‌سازیم که هیچکدام از این مشکلات را نخواهد داشت.

مزیت پخش کننده مولتی مدیا با رزبری پای

  • انواع فرمتهای mp4 و mkv و کدینگ‌های x265 و … را پشتیبانی می‌کند.
  • زیرنویس‌های فارسی را پشتیبانی می‌کند. همچنین براحتی امکان تنظیم زمانی و رنگ و فونت زیرنویس را می‌دهد.
  • به اینترنت متصل شده و به صورت اتوماتیک به‌روزرسانی می‌شود.
  • امکان نمایش وضعیت هوا و اپلیکیشن‌های جانبی را نیز دارد.

در واقع این پخش‌کننده مولنی مدیا، تلوزیون شما را به یک تلوزیون هوشمند تبدیل می‌کند.

نرم‌افزارهای پخش کننده مولتی مدیای متن باز

ریشه‌ی نرم‌افزارهای متن باز پخش کننده مولتی مدیا یا HTPC ها (مخفف home-theater PC) به XBMC  بر می‌گردد. این نرم‌افزار به عنوان نرم افزاری متن باز برای نسخه‌ی اول XBox در سال  2003 معرفی شد (Xbox Media Center). بعدها XBMC به Kodi تغییر نام پیدا کرد و نرم‌افزار متن بازی شد که بر روی اکثر پلتفرمها و سیستم‌عامل ها نصب می‌شود. ما در این آموزش از LibreELEC که مبتنی بر Kodi است استفاده می‌کنیم.

LibreElec خود را Just Enough OS (jeOS) می‌نامند. منظور از jeOS‌ یک سیستم عامل مینیمم است که با کمترین زمان ممکن بوت می‌شود. در ادامه روش دانلود، نصب و پیکربندی LibreELEC به عنوان پخش کننده مولتی مدیا را روی فانپیوتر رزبری‌‌پای توضیح می‌دهیم.

روش خیلی خیلی خلاصه‌ی کار

Imageی را که از وبسایت LibreELEC دانلود کردیم بر روی حافظه‌ی Micro SD‌ می‌ریزیم. رزبری‌پای را با کابل HDMI به تلوزیون متصل کرده روشن می‌کنیم. پس از بالا آمدن پیکربندی اولیه را انجام داده از سیستم استفاده می‌کنیم.

روش مفصل راه‌اندازی پخش کننده مولتی مدیا

ابتدا لیست وسایل لازم:

۱. یک عدد برد رزبری‌پای. نسخه‌های ۱ تا ۳ پشتیبانی می‌شوند اما رزبری‌پای نسخه‌ی ۳ به دلیل پردازشگر قوی‌تر و جدید‌تر توصیه می‌شود. بالاخص برای پخش CODEC های جدید همچون x265 نسخه‌ی ۳ بهتر از ۲ عمل می‌کند.

۲. کارت حافظه‌ی میکرو SD. بدلیل حجم کم LibreELEC‌ (درواقع jeOS‌ بودن) کارت با سایز 2GB نیز پاسخگوست. ولیکن کارتهای 4GB یا بزرگتر توصیه می‌شود (راهنمای انتخاب کارت حافظه‌ی Micro SD‌ مناسب برای رزبری‌پای).

۳. تغذیه‌ی ۵ ولت ۲ آمپر.

۴. کابل HDMI برای ارتباط با تلوزیون. اگر تلوزیون قدیمی دارید، رزبری پای خروجی RCA‌ نیز دارد و از کابل RCA چهار پل به 3.5mm (مانند این) نیز می‌توانید استفاده کنید.

۵. موس وکیبورد وایرلس به عنوان ریموت کنترلر. برای ریموت کنترلر از انواع روش‌ها می‌توان استفاده کرد، اما ما موس/کیبوردهای مینیاتوری بدون سیم راتوصیه می‌کنیم. برای نمونه به این صفحه‌ی آمازون مراجعه کنید. برای شروع کار از هرگونه موس و کیبوردی می‌توانید استفاده کنید. اما برای کار دائمی بهتر است یک تجهیز جمع وجور تهیه کنید.

۶. تهیه‌ی باکس برای رزبری‌پای اختیاری است.

دانلود و نصب LibreELEC

برای دانلود LibreELEC‌ به این صفحه مراجعه کنید. در اواسط صفحه به بخش DIRECT DOWNLOADS رفته از لیست Raspberry Pi v2 and Raspberry pi v3 را مطابق شکل انتخاب کنید. سپس از قسمت پایین فایل Image با نام LibreELEC-RPi2.arm-8.2.5.img.gz را دانلود کنید. در زمان نوشتن این متن آخرین نسخه 8.2.5 است و سایز آن 130MB است (لینک مستقیم).

دانلود پخش کننده مولتی مدیا LibreELEC

برای ریختن Image روی کارت حافظه‌ی 4GB یا بیشتر از نرم‌افزار Etcher استفاده می‌کنیم. Etcher را می‌توانید از وبسایت آن دانلود کنید. مزیت Etcher این است که هم از تمام سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس و مک پشتیبانی می‌کند و هم امکان ریختن Image به صورت فشرده را می‌دهد. بنابراین نیازی نیست فایل فشرده‌ی LibreELEC-RPi2.arm-8.2.5.img.gz را اکسترکت کنیم. فایل را در همین حالت در Etcher باز می‌کنیم. در بخش Drive‌ حافظه‌ی Micro SD را انتخاب کرده و Flash‌ را می‌زنیم (مطابق شکل زیر).

استفاده از Etcher برای ریختن LibrELEC

 

راه‌اندازی و پیکربندی اولیه

پس از آماده شدن Micro SD آن را در رزبری‌پای جا می‌زنیم. دانگل کیبورد مینیاتوری را نیز متصل می‌کنیم. کابل HDMI را نیز به تلوزیون/مانیتور متصل کرده و نهایتا سیستم را برق‌دار می‌کنیم. برای رزبری‌پای ۳ منبع تغذیه 5V/2A حداقل نیازمندی است. پس از بالا آمدن سیستم کمی کار کرده سپس خودبخود ریست می شود پس از آن در اولین بالا امدن ویزارد تنظیمات نمایش داده می‌شود. این ویزارد شامل موارد زیر است:

– انتخاب نام برای سیستم: به دلخواه نامی برای سیستم انتخاب کنید یا همان نام پیش‌فرض باقی بماند.

– اتصال به شبکه Wifi: توصیه می‌شود این کار را انجام دهید. با اتصال به Wifi‌ هم می‌توانید فایل‌های مولتی مدیای خود را با پخش‌کننده مولتی‌مدیا به اشتراک بگذارید و هم آن را اینترنت متصل کرده‌اید. اتصال به اینترنت هم برای آپدیت اتوماتیک سیستم ضروری است و هم برای نصب Add-on هایی همچون آب و هوا و یا پوسته‌های متفاوت نیاز خواهد شد.

– فعال سازی دسترسی ریموت با Samba و SSH: دسترسی Samaba پیش‌فرض انتخاب شده است. توضیه می‌شود غیرفعال نگردد. با استفاده از Samba ‌براحتی می‌توانید فایل‌های خود را از طریق شبکه به تجهیزات جانبی همچون هارد اکسترنال و یا فلش‌دیسک‌هایی که به رزبری‌پای متصل هستند منتقل کنید. فعال‌سازی SSH فعلا ضرورتی ندارد.

پس از پایان ویزارد تنظیمات اولیه، سیستم در اختیار شما برای استفاده است. با اتصال فلش دیسک و یا هارد دیسک می‌توانید محتوای مختلف مولتی‌مدیا همچون فیلم و موسیقی و عکس را مشاهده کنید. تنظیمات بخش‌های مختلف سیستم کاملا در دسترس است و با کمی سرکشی به بخش‌های مختلف با آن آشنا خواهید شد.

تنظیمات زیرنویس

از جمله بخش‌هایی که ممکن است برای ما مورد نیاز باشد تنظیمات بخش زیر نویس است. به این منظور به بخش تنظیمات (Settings) و سپس تنظیمات Player می‌رویم. از بخش پایین تنظیمات را در حالت Expert قرار می‌دهیم. سپس به بخش Language‌ می‌رویم. در سمت راست تنظیمات مختلف بخش زیرنویس همچون فونت، رنگ، سایز و .. در دسترس است. دقت کنید که برای نمایش زیرنویس‌ها باید فایل زیرنویس در کنار فایل فیلم اصلی وجود داشته باشد. قبل از تغییر تنظیمات فایل مورد نظر را به همراه زیرنویس پخش کنید چه بسا تنظیمات پیش‌فرض برای شما مناسب باشد. مراحل فوق در شکل زیر نشان داده شده است.

پخش کننده مولتی مدیا تنظیمات زیرنویس

برای آشنایی با انواع تنظیمات موجود می‌توانید از این صفحه‌ی ویکی LibreELEC‌ نیز استفاده کنید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

3 نظر

  • سلام با رزبری زیرو w هم میشه؟
    اگه بله باید برای hdmi تبدیل بگیرم؟
    ایا با متصل کردن رزبری زیرو w به tv میشه از طریق موبایل یا هر سیستم عامل دیگه ای فایل ارسال کرد ؟ یا تصویر گوشی در تلویزیون نمایش داده بشه؟

    پسند؟
    • سلام، شما از Zero W هم می‌تونید به عنوان مدیاسنتر استفاده کنید اما من توصیه نمی‌کنم چون گرافیک این نسخه ضعیف هست و برای ویدئوهای با کیفیت پاسخگو نخواهد بود، استریم و ارسال فایل هم ممکنه.
      من حتی مدل بی‌پلاس رو برای مدیاسنتر بیشتر توصیه می‌کنم خودم شخصا با نسخه‌ی 3B‌ برای ویدئوهای x265 مشکل داشتم اما با 3Bplus‌ مشکلی ندارم.

      پسند؟
  • سلام آقای مهندس من به یک برنامه برای رزبری پای ۳ نیاز دارم که با اتصال Gpio به منفی رزبری تعدادی کلیپ پخش بشه میشه کمکم کنید

    پسند؟

دنبال کنید