Funputer
سیستم عامل برای IoT

لینوکس محبوب‌ترین سیستم عامل برای IoT است

یک بررسی جامع که توسط بنیاد Eclipse انجام شده است، اعلام کرده است که لینوکس محبو‌ب‌ترین سیستم عامل برای IoT در سال ۲۰۱۸ بوده است. در بین توزیع‌های لینوکس نیز Raspbian‌ (سیستم عامل خانواده رزبری‌پای) از همه پر کاربردتر است. در بین پلتفرم‌های IoT و ابری نیز AWS از آمازون، پیشتاز است.

محبوب‌ترین سیستم عامل برای IoT

بررسی بنیاد Eclipse بر روی گروهی از توسعه‌دهندگان IoT در سال ۲۰۱۸ انجام شده است. طبق نتایج این بررسی لینوکس با ۷۱.۸٪ راج‌ترین سیستم عامل برای IoT است. پس از آن ویندوز و FREERTOS با رقابت نزدیکی به دنبال لینوکس هستند. در بین توزیع‌های لینوکس نیز Raspbian با ۴۳٪ پرطرفدارترین سیستم عامل برای IoT است. پس از Raspbian توزیع‌های UBUNTU/UBUNTU CORE و DEBIAN به ترتیب با ۴۰٪ و ۳۰.۹٪ قرار دارند. نتایج این بررسی برای سیستم‌عامل و توزیع لینوکس در نمودارهای زیر نشان داده شده است.

سیستم عامل برای IoT

سیستم عامل برای IoT

در این بررسی که با نظرسنجی از ۵۰۲ توسعه‌دهنده انجام شده است، برای تجهیزات با منابع محدود (همچون میکروکنترلرها) نیز لینوکس همچنان گزینه اول سیستم عامل برای IoT بوده است. ولیکن دراین بخش کمتر از نیمی از توسعه‌دهندگان (۳۸.۷٪) لینوکس را انتخاب کرده‌اند. برای سیستم‌های با منابع محدود پس از لینوکس، بدون سیستم عامل (NO OS / Bare-Metal) و FREERTOS هر دو با حدود ۲۰٪ دوم هستند. نتیج دقیق در شکل زیر قابل مشاهده است.

سیستم عامل برای IoT برای سیستم‌های با منابع محدود

گزارش کامل سیستم عامل برای IoT را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

همچنین گزارش کامل در Slideshare نیز قرار دارد. در این ارائه اطلاعات مفیدی در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی رایج در دنیای IoT و همچنین پلتفرم‌های IoT نیز وجود دارد.

در ارتباط با سیستم عامل Raspbian‌ مطالعه‌ی خبر “سیستم عامل ۶۴ بیتی برای رزبری پای؟” را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

 

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید