Funputer

اولین بورد با معماری متن باز RISC-V معرفی شد

باوجود اینکه در دنیای نرم‌افزار مفاهیم متن باز (Open Source) سابقه‌ی زیادی دارد و نرم‌‌افزارهای متن‌باز زیادی وجود دارد اما در دنیای سخت‌افزار به تازگی مفاهیم معماری متن باز RISC-V در حال واقعی شدن هستند. بردهایی همچون رزبری‌پای با وجود قیمت ارزان، محبوبیت و سادگی کاربرد کد باز نیستند و پردازنده‌ی مرکزی آن به صورت اختصاصی برای بنیاد رزبری‌پای تولید می‌شود. سایر بردهایی نیز که تراشه‌های آن در دسترس هستند و نقشه و شماتیک آن‌ها نیز در دسترس است ولی تراشه‌ی اصلی دارای نقشه و معماری با مالکیت خصوصی است.  برای نمونه شما نمی‌توانید یک تراشه‌ی AVR استفاده شده در Arduino و یا TI Am335x استفاده شد در بورد Beagle Bone Black را تولید کنید.

معماری متن باز RISC-V

برای اینکه معماری تولید تراشه نیز متن باز شود معماری RISC-V‌ (بخوانید RSIC پنج) معرفی گردید. معماری متن باز RISC-V کاملا Open Source است و در سال ۲۰۱۰ توسط دانشگاه برکلی UC‌ معرفی گردید. شرکت SiFive با استفاده از پشتیبانی جمعی در اینجا موفق به گردآوری مبلغ لازم برای تولید اولین بورد لینوکسی بر اساس این معماری گردید. تصویر و بلوک دیاگرام این بورد که HiFive Unleashed نام دارد را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

قیمت این برد که به تازگی معرفی شده است ۹۹۹ دلار است.
منبع

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید