Funputer
حافظه های میکرو اس دی رزبری پای microsd raspberry pi

حافظه Micro SD مناسب برای رزبری‌پای کدام است؟

همانطور که می‌دانیم در فانپیوترهای رزبری‌پای حافظه‌ی فلش وجود ندارد و تمام حافظه‌ی ذخیره‌سازی سیستم براساس SD‌ کارت است. بهبود عملکرد این حافظه تاثیر بسزایی در عملکرد کلی سیستم خواهد داشت. حال سوال این است که حافظه Micro SD مناسب برای رزبری‌پای کدام است و باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

آیا کلاس حافظه واقعا مهم است؟

یکی از نکاتی که معمولا برای سرعت حافظه‌ SD روی آن تاکید می‌شود کلاس حافظه است. کلاس حافظه برای Micro SD های SDHC عددی بین 1 تا 10 که سرعت نوشتن را نشان می‌دهد. حافظه‌های SDHC حافظه‌های استاندارد از ظرفیت 2GB تا 32GB هستند. امروزه ظرفیت حافظه‌های Micro SD بسیار بیشتر شده و کلاس SDXC نیز با قیمت مناسب عرضه می‌شود. ظرفیت این حافظه‌ها 32GB‌ تا 2TB است. در شکل زیر ارتباط کلاس‌های مختلف حافظه و سرعت نوشتن نشان داده شده است (منبع شکل).

کلاس مختلف حافظه Micro SD‌ میکرو اس دی

معیار سرعت نوشتن در کلاس‌های مختلف برای نوشتن یک‌باره‌ی حجم زیاد دیتا، بالاخص در دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری مهم است ولی برای مقادیر کم خواندن و نوشتن تصادفی داده که کاربری اصلی در رزبری‌پای است تاثیر کمتری دارد. بنابراین می‌توان گفت که کلاس حافظه در عین اهمیت نباید معیار اصلی در انتخاب حافظه Micro SD مناسب برای رزبری‌پای باشد.

بنچمارک‌ها برای انتخاب حافظه Micro SD مناسب برای رزبری‌پای

بهترین راه برای انتخاب حافظه‌ی مناسب استفاده از تست‌های سرعت و بنچمارک‌های موجود است. خوشبختانه چندین وبسایت به صورت اختصاصی برای رزبری پای بنچمارک‌های خواندن/نوشتن را انجام داده‌اند. از جمله آقای Jeff Geerling با آخرین رزبری‌پای (مدل B+) تست‌ها را انجام داده است که نتیجه در نمودار زیر آمده است (منبع).

نتیجه بنچمارک های حافظه Micro SD میکرو اس دی برای رزبری پای

طبق بنچمارک فوق می‌توان گزینه‌های زیر را به عنوان حافظه Micro SD مناسب برای رزبری‌پای معرفی کرد. لینک‌ها به صفحه‌ی آمازون برای دریافت قیمت نسبی و سایر مشخصات کارت حافظه است.

حافظه‌ های فوق همگی ظرفیت 32GB‌ دارند و براساس قیمت مرتب شده‌اند.

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید