Funputer
بازی هواپیما آتاری River Raid

کنسول بازی‌های قدیمی آتاری و سگا روی Raspberry Pi

این  پروژه روش راه‌اندازی کنسول‌های بازی قدیمی همچون آتاری و سگا روی Raspberry Pi آموزش می‌دهد. با اجرای آن شما قادر خواهید بود مثلا بازی River Raid‌ (تصویر بالا) برای کنسول آتاری را که در بین ما ایرانی‌ها به بازی هواپیما مشهور است روی تلوزیون و با دسته‌‌های بازی اجرا کنید.

ما از مجموعه نرم‌افزار رایگان آماده‌ای به نام RetroPie استفاده می‌کنیم. RetroPie شامل تمام مجموعه نرم‌افزارها از جمله RetroArch، EmulationStation و مابقی در یک Image ‌آماده است که  این امکان را فراهم می‌کند تا بازی‌های قدیمی همچون آتاری و سگا روی Raspberry Pi اجرا شود. اگر حرفه‌ای هستید می‌توانید طبق این راهنما از روش نصب دستی استفاده کنید. ما روش نصب و راه‌اندازی با استفاده از Image را طبق این راهنما آموزش می‌دهیم.

راهنمای راه‌اندازی RetroPie‌ برای آتاری و سگا روی Raspberry Pi

ابزار مورد نیاز

۱- یک عدد بورد رزبری پای، برای بهترین عملکرد رزبری‌پای نسخه‌ی 3 (مدل B) یا در صورت موجود بودن مدل B+ توصیه می‌شود.

۲- یک عدد حافظه‌ی میکرو اس دی (Micro SD)، ظرفیت 8GB به بالا توصیه می‌شود تا محدودیت کمتری برای ریختن بازی‌ها داشته باشید (راهنمای انتخاب حافظه‌ی Micro SD‌ مناسب برای رزبری‌پای).

۳- کابل HDMI

۴- نمایشگر‌ یا تلوزیون با ورودی HDMI. در صورتی که تلوزیون‌های قدیمی با ورودی آنالوگ دارید می‌توانید از یک کابل RCA چهار پل به 3.5mm (مانند این) استفاده کنید.

۵- کارت خوان MicroSD (اگر لپ‌تاپ شما به‌صورت توکار دارد نیازی به آن ندارید).

۶- یک منبع تغذیه (آداپتور) ۵ ولت ۲-۲.۵ آمپر با پورت میکرو USB  برای تغذیه (برق دادن) به رزبری پای. شارژرهای موبایل آندرویدی اغلب دارای پورت Micro USB هستند اما باید حداقل خروجی ۲ آمپر برای تغذیه رزبری‌پای ۳ را داشته باشند.

۷- دسته بازی USB (ترجیحا مدل‌های دو قلو Twin برای بازی‌‌های دو نفره)

۸- یک فلش USB برای انتقال بازی‌ها به رزبری‌پای

روش خیلی خیلی خلاصه‌ی کار

Image را بر روی میکرو اس دی ریخته، دسته‌ها و  HDMI را به بورد متصل کرده، بورد را روشن کنید. دسته‌ها و سپس سیستم را پیکربندی کنید. بازی‌های را با فلش USB به رزبری پای منتقل کرده و شروع به بازی کنید.

روش مفصل آتاری و سگا روی Raspberry Pi

Image‌ مورد نیاز را از وب‌سایت RetroPie دانلود کنید. از آنجایی که ما از رزبری ۳ استفاده می‌کنیم نسخه‌ی با برچسب Raspberry Pi 2/3 را دانلود کرده ایم. در زمان نوشتن این گزارش آخرین نسخه 4.3 با حجم 611MB است.

دانلود RetroPie Image

ریختن Image بر روی کارت میکرو SD

برای ریختن Image بر روی کارت حافظه Micro SD می‌توان از نرم‌افزارهای Win32DiskImager و همچنین Etcher استفاده کرد. ما با استفاده از Etcher که نرم‌افزار جدیدتر و ساده‌تری است این کار را انجام می‌دهیم. مزیت Etcher این است که هم از تمام سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس و مک پشتیبانی می‌کند و هم امکان ریختن Image به صورت فشرده را می‌دهد. بنابراین نیازی نیست فایل فشرده‌ی retropie-4.3-rpi2_rpi3.img.gz را اکسترکت کنیم.

Etcher را از اینجا دانلود کرده و نصب می‌کنیم. نصب آن به سرعت انجام می‌شود. پس از اجرا مطابق شکل زیر باید مراحل ۱ و ۲و ۳ را انجام دهیم. (۱) مسیر Image‌ را می‌دهیم. (۲) مسیر کارت حافظه را می‌دهیم (کارت ما در اینجا 16GB است) و نهایتا (۳) دکمه‌ی Flash را می‌زنیم. بقیه‌ی کارها که شامل فرمت کردن کارت حافظه، ریختن Image و Validate‌ کردن است توسط نرم‌افزار انجام می‌شود.

مراحل ریختن Image توسط نرم‌افزار Etcher

پس از اتمام کار متوجه خواهید شد که سایز کارت حافظه در سیستم عامل ویندوز خیلی کمتر نشان داده می‌شود. این مساله طبیعی است. RetroPie بر روی سیستم عامل لینوکسی Raspbian قرار دارد به همین دلیل فایل سیستم‌های آن لینوکسی Ext4 است که توسط ویندوز شناسایی نمی‌شود به همین دلیل سایز کارت حافظه به درستی نشان داده نمی‌شود.

راه‌اندازی رزبری پای و پیکربندی دسته‌ها

حال که حافظه میکرو اس دی آماده‌است آن را داخل اسلات میکرو اس دی در رزبری‌پای جا می‌زنیم. از طریق کابل HDMI یا A/V به نمایشگر مورد نظر متصل می‌کنیم. دسته‌های بازی USB را نیز به رزبری پای متصل می‌کنیم. ما از دسته‌های دو قلوی شوک دار OpenTech که مشابه دسته‌های کنسول PS2 است استفاده می‌کنیم. از آنجایی که دسته‌ها را برای بازی‌های ساده‌ی قدیمی می‌خواهیم می‌توانیم از دسته‌های ساده‌تر بدون جوی‌استیک و بدون شوک نیز استفاده کنیم. تقریبا تمام دسته‌های بازی لپتاپی/ویندوزی با پورت USB برای ما قابل استفاده هستند.

با وصل کردن تغذیه سیستم شروع به کار می‌کند و پس از یک‌سری تنظیمات که برای بار اول انجام می‌شود سیستم بالا آماده و در اولین گام از ما می‌خواهد که دسته‌های بازی را پیکربندی کنیم.

تشخیص دسته بازی

با نگه داشتن یکی از دکمه‌ی های دسته، نوع دسته شناسایی شده و نوشته می‌شود. نام دسته‌ی ما TWIN USB JOYSTICK شناسایی می‌شود. سپس در صفحه‌ی بعد از ما می‌خواهد که به ازای هردکمه‌ای که نام آن نوشته می‌شود یکی از دکمه‌های متناظر روی دسته را فشار دهیم. برای راهنما از تصویر زیر استفاده می‌کنیم.

 

دسته بازی PS2 برای RetroPie

پس از آماده‌سازی دسته‌های بازی، گام بعدی انتقال ROM های بازی‌ها به رزبری‌پای است.

 

ROMهای بازی‌ها را از کجا بیاوریم؟

ROMها درواقع برنامه‌ی بازی‌های کنسول‌ها هستند که به صورت پیش‌فرض در RetroPie وجود ندارند. در RetroPie ما امولاتور اکثر کنسول‌های بازی از جمله آتاری و سگا روی Raspberry Pi را داریم اما خود بازی‌ها (ROMها) وجود ندارند. ROMها می‌تواند شامل محدودیت‌های کپی‌رایت شود (البته در کشورهایی که کپی‌رایت در آنها وجود دارد!) به همین دلیل در برنامه‌ی اصلی ارائه نمی‌شود و هرکس به فراخور کنسول مدنظر خود باید آنها را با جستجو در اینترنت پیدا کند. بهترین راه بدست آوردن ROM ها همین جستجوی گوگل است. با جستجو وب‌سایت‌هایی همچون freeroms و coolrom را  برای انواع کنسول‌های بازی خواهید یافت. به عنوان مثال ROM بازی معروف هواپیما برای آتاری را اینجا و اینجا می‌توانید دانلود کنید. همچنین در وبسایتهای فارسی دانلود (مثلا اینجا) نیز می‌توانید انواع ROM را بیابید.

 

چگونه ROMها را به رزبری‌پای منتقل کنیم؟

حال که ROMها را یافتیم چگونه به کنسول بازی (اینجا Raspberry Pi) منتقل کنیم؟ ساده‌ترین راه با استفاده از حافظه‌ی فلش USB است. مراحل کار به صورت زیر است:

۱- مطمئن شوید که حافظه‌ی فلش فرمت FAT32‌ و یا NTFS‌ دارد.

۲- بر روی فلش یک پوشه به نام retropie درست کنید (دقت کنید تمام با حروف کوچک).

۳- فلش را به یکی از پورت‌های USB روی رزبری پای (روشن!) بزنید و چند لحه صبر کنید. (اگر فلش ما نشانگر LED دارد صبر کنید تا چشمک زدن آن پایان یابد).

۴- فلش را از رزبری جدا کرده به کامپیوتر متصل کنید. مشاهده می‌کنید که در پوشه‌ای که ساختید چنیدن پوشه ایجادشده است.

۵- در پوشه‌های ایجاد شه به مسیر retropie/roms بروید و در آنجا به پوشه‌ی کنسول مدنظر خود بروید. برای بازی River Raid ما به پوشه‌ی Atari2600 می‌رویم و فایل Riverraid.bin را آنجا Paste‌می‌کنیم.

۶- فلش را مجددا به رزبری متصل کرده و حدودا ۳۰ ثانیه (تا اتمام چشمک زدن حافظه فلش) صبر کنید.

۷ – با ریست کردن Emulation Station بازی مجددا نمایش داده خواهد شد. برای ریست کردن دکمه start برای وردی به Menu‌ را بزنید. با کلیدهای جهتی روی QUIT رفته دکمه A (یا دایره یا اگر عدد دارد عدد ۲) را می‌زنیم تا وارد شویم. سپس RESTART EMULATIONSTATOIN را انتخاب کرده مجددا A را می‌زنیم.

هر بازی دیگر برای سایر کنسول‌ها نیز به همین ترتیب قابل انتقال به Raspberry Pi است.

 

پرسش و پاسخ (Q&A)

ترتیب کلید‌ها برای بازی River Raid‌ چگونه است؟

اگر از دسته‌های بازی مشابه PS2/3 مطابق شکل بالا استفاده کرده است با کلید جهتی چپ و راست می‌روید و با کلید X یا (یا اگر برچسب B دارد یا عدد ۳) شلیک می‌کنیم.

چگونه از بازی خارج می‌شویم؟

در تمام بازی‌ها با فشردن همزمان Select+Start باید بتوانید از بازی خارج شوید.

بازی PS1 نیز می‌توان انجام داد؟

بلی. باید ROMهای مناسب را دانلود کرده ومطابق روش توضیح داده شده منتقل کرد. فقط دقت کنید که بازی‌های PS1‌علاوه بر ROM ‌به BIOS‌ نیز نیاز دارند. فایل بایوس PS1 را می‌توانید از اینجا گرفته و سپس در فلش در مسیر retropie/BIOS‌ قرار دهیدو مشابه ROMها به رزبری پای منتقل کنید. برای راهنما در مورد PS1‌ به اینجا مراجع کنید.

بازی های PS2‌ و PSP چطور؟

خیر PS2 و PSP به گرافیکی قویتر از آنچه که در رزبری‌‌پای داریم نیاز دارد. البته امولاتر این دو بازی وجود دارد اما درصورتی که تنظیمات لازم را انجام دهید و بازی بسیار کند بوده و نهایتا Freeze خواهد کرد.

روش دیگری برای انتقال بازی‌ها وجود دارد؟

بله با استفاده از شبکه (پورت LAN‌ یا Wifi)‌ نیز می‌توانید با استفاده از پروتکل‌های SAMBA‌ یا SFTP فایل‌ها را به رزبری‌پای منتقل کنید. برای استفاده از این روش‌ها می‌توانید به این راهنما مراجعه کنید.

برای آتاری و سگا روی Raspberry Pi آیا دسته‌های بازی خاصی را توصیه می‌کنید؟

همانطور که در آموزش گفته شد دسته‌های بازی ویندوزی با پورت USB پشتیبانی می‌شوند. با جستجوی گوگل می‌توانید دسته‌های بازی ساده‌ای از ۱۰-۱۵ هزار تومن تا دسته‌های پیشرفته تر و حتی بدون سیم نیز پیدا کنید.

ساخت کنسول دسکتاپ یا سیار

با توجه به قابلیت‌های جمع و جور خانواده‌ی رزبری‌پای، مخصوصا فانپویتر رزبری‌پای ZeroW تعداد زیادی نیز پروژه برای ساخت تجهیزات سیار یا مستقل مبتنی بر رزبری‌پای و RertoPie وجود دارد. از جمله این پروژه‌ی بسیار عالی که تمام مجموعه را درون یک دسته‌ی نینتندوی قدیمی با باتری جا می‌دهد!

یا در ادامه‌ی پروژه‌ی آتاری و سگا روی Raspberry Pi ، مشاهده‌ی ویدئوی زیر در فانپیوتر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم، در این ویدئو می‌بینید که چگونه می‌توان یک کنسول مستقل دو نفره با جوی استیک درست کرد. نمونه‌های مشابه زیادی از این دستگاه با جستجوی گوگل پیدا خواهید کرد.

ساخت کنسول بازی های قدیمی دسکتاپ دو نفره با رزبری پای

 

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

9 نظر

  • سلام مهندس. این واقعا عالی بود.
    مخصوصا برای بچه قدیمی مثل ما. برای من هنوز هم بازی های پلی استیش و سگا جذاب است.
    البته من کوبی برد دارم . و اصلا از رزبری خوشم نمی آید. با این مقاله و کمی تحقیق فکر کنم بتونم روی کوبی نصب کنم.
    تشکر. موفق باشید.

    پسند؟
    • خواهش می‌کنم، RetroPie و یا برنامه‌های مشابه برای سایر بوردهای لینوکسی هم موجوده و قاعدتا مشکلی برای اجرا روی کوبی بورد نخواهید داشت.

      پسند؟
  • من میخوام آتاری سگا رو روی تلویزیون الجی بزارم..اما نمیدونم چجوری بیارمش روی صفحه تلویزیون

    پسند؟
    • باید یک تبدیل AV به HDMI یا هر ورودی که تلوزیون شما داره تهیه کنید ولی اگر از رزبری‌پای استفاده کنید چون مستقیما خروجی HDMI‌ داره مشکلی نخواهید بداشت.

      پسند؟
  • با عرض سلام و احترام
    مطلب جالبی بود. چندتا سوال دارم اگر لطف کنید جواب بفرمایید سپاس گزار میشم. اول اینکه کلا raspberry چه ویژگی هایی داره؟ آیا هارد داره؟ سیستم عامل داره؟ آیا باید سیستم عامل روش نصب بشه؟ آیا بوردهای مشابه دیگری وجود داره که بشه به همین صورت استفاده کرد؟ آیا اگه از ورژن بالاتر مثلا 4 و … هم میشه همین استفاده رو کرد؟ سپاسگزار

    پسند؟
    • برای آشنایی با رزبری‌پای مطلب خانواده رزبری‌پای ها را ببینید:

      http://funputer.com/2018/raspberry-pi-family/

      بوردهای مشابه زیادی نیز وجود دارد که تعدادی را در همین فانپیوتر می‌توانید ببنید از Orange Pi و Nano Pi‌ گرفته تا Odriod و UP board و …
      نسخه‌های جدیدتر نیز معمولا قوی‌تر بوده و قابلیتهای بیشتری دارند.

      پسند؟

دنبال کنید