Funputer
Raspbain رزبری پای سیستم عامل

سیستم عامل ۶۴ بیتی برای رزبری پای؟

ممکن است این سوال شما هم باشد. چرا رزبری‌پای سیستم عامل ۶۴ بیتی رسمی ندارد؟ با وجود اینکه رزبری‌پای از نسخه‌ی ۲ به بعد از معماری ۶۴ بیتی استفاه میکند، چرا از سیستم عامل ۶۴ بیتی برای رزبری پای استفاده نمی‌شود؟ همانطور که می‌دانیم سیستم عامل اصلی بوردهای رزبری‌پای یک نسخه‌ی لینوکس مبتنی بر توزیع Debian است که Raspbian نام دارد و همواره نسخه‌ی ۳۲ بیتی آن عرضه می‌شود.

بنیان‌گذار بنیاد رزبری‌پای چه می‌گوید؟

در مطلبی که در وبلاگ رزبری پای منتشر شده است، این موضوع از سوالات اصلی بوده است که از آقای Eben Upton از پایه‌گذاران رزبری‌پای پرسیده شده است. آقای Upton‌ در پاسخ به این سوال که آیا سیستم عامل ۶۴ بیتی برای رزبری پای ارائه خواهد شد پاسخ داده است “هنوز نه”. دلیلی که برای این موضوع ارائه شده است نیز محدودیت نفرات و تیم پشتیبانی بنیاد رزبری پای اعلام شده است. اگر سیستم عامل ۶۴ بیتی برای این خانواده از Funputer ها ارائه شود بدلیل اینکه پشتیبانی از بوردهای قدیمی نیز از اهداف شرکت است باید دو تیم پشتیبانی و توسعه ۳۲ و ۶۴ بیتی وجود داشته باشد. این تعداد نیرو فعلا در بنیاد رزبری‌‌پای وجود ندارد.

راه حل جایگزین چیست؟

با این توضیحات نباید در آینده نزدیک انتظار انتشار رسمی سیستم عامل ۶۴ بیتی برای رزبری پای را داشت ولی طبق توصیه‌ی آقای Upton علاقه‌مندان به سیستم عامل ۶۴ بیتی می‌توانند از لینوکس‌هایی که توسط شرکت‌های دیگر برای رزبری‌‌پای ارائه شده است از جمله SUSE Linux Enterprise Server استفاده کنند.

 

منبع

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

نظر دهید

دنبال کنید