Funputer

گروهی ۵۰ نفره مسئول بخش منبع تغذیه RPi3‌مدل B+‌ بوده‌اند

همانگونه که می‌دانید مدل B+ از فانپیوتر Raspberry Pi 3  حدود یک ماه قبل معرفی شد (لینک). یکی از بخش‌های بهبود یافته‌ی مدل B+ نسبت به مدل B و سایر مدلهای قدیمی‌تر بخش منبع تغذیه آن بوده است. این بخش در مدل‌های قدیمی به صورت مجزا توسط چندین تراشه‌ی  تغذیه‌ی سوئیچینگ و خطی پیاده‌سازی می‌شده‌است.

طراحی تراشه مدیریت منبع تغذیه جدید

در این فانپیوتر برای منبع تغذیه بخش‌های مختلف شامل هسته‌های پردازشگر، RAM، Audio به تغذیه‌های 3.3V‌ و 1.8V و 1.2V  نیاز است که  برخی دو کاربره هستند (مثلا یکی از 3.3V ها باید کاملا بدون نویز باشد تا برای بخش Audio‌ استفاده شود و یکی از 1.2V ها برای RAM و یکی دیگر برای هسته‌ی CPU است که باید بتواند با توجه به بار روی پردازشگر خروجی متفاوتی ارائه دهد یا در حالت idle قرار گیرد).

تراشه MXL7704

برای مدل B+ تیم طراحی تصمیم به ساخت یک تراشه‌ی جامع PMIC (Power Management IC) می‌گیرد. این تراشه با کمک شرکت MaxLinear طی یک سال طراحی شده و با قیمت مناسب برای بورد RPi3 Model B+ عرضه می‌شود. این تراشه MXL7704 نام دارد و برای سایر کاربردهای مشابه نیز قابل استفاده است. در این صفحه می‌توانید مشخصات این تراشه را ملاحظه کنید.‌ تراشه چهار بخش منبع تغذیه سوئیچینگ و یک بخش رگولاتوری دارد و توسط ارتباط سریال I2C نیز قابل کنترل است. بلوک دیاگرام تراشه را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

بلوک دیاگرام تراشه MXL7704

در تصویر زیر استفاده از این تراشه را در مدل B+ می‌بینید. قطعات به صورت متقارن زیبایی اطراف تراشه PMIC قرار گرفته‌اند. سه قطعه خاکستری تیره و یک قطعه‌ی قهوه‌ای تیره، چهار سلفی هستند که به همراه خازن‌های کناری بخش‌های لازم برای منبع تغذیه‌ی سئویچینگ را می‌سازند. این تراشه‌ی مدیریت منبع تغذیه یکپارچه توان لازم برای تراشه‌ی قوی‌تر BCM2827B0 را فراهم کرده و با کاهش تعداد قطعات بورد باعث کاهش پیچیدگی و هزینه‌ی ساخت بورد نیز شده است.

بخش مدیریت منبع تغذیه در رزبری پای مدل بی پلاس

در تصویر زیر نیز تیم طراحی حدودا ۵۰ نفره‌ی این تراشه را مشاهده می‌کنید.

تیم طراحی منبع تغذیه جدید برای رزبری پای مدل بی پلاس

منبع

آیا این مطلب مفید بود؟

admin

حامد، مدیر فانپیوتر، مهندس برق و حدودا 10 سال فعال در زمینه‌ی سیستم‌های نهفته و بردهای کامپیوتری تک برد هستم. در این وبسایت پروژه‌ها و مطالب مرتبط با کامپیوترهای تک برد را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر سوال، راهنمایی یا هرتوصیه و اندرزی دارید از طریق بخش تماس یا کامنت‌ها دریغ نکنید :)

1 دیدگاه

  • جالبه این آی سی در مقابل خیلی چیزا محافظت شدست به جز اتصال کوتاه و در قسمت GPIO ها میبینیم که پین 3.3V در کنار 5V قرار گرفته و وقتی داشتم یه پروژه انجام میدادم با یه اتصال کوتاه بردم سوخت. با یه سرچ تو نت فهمیدم خیلیای دیگه این بلا سرشون اومده. خلاصه بگم مواظب باشید چون این آی سی تو خارج هم به سختی گیر میاد چه برسه به اینکه بخواید تو ایران دنبالش بگردید.

    پسند؟

دنبال کنید